Årets Julklapp 2016

VR-glasögonen

Vi lever i den digitala tidsåldern med ständigt ny teknik samtidigt som vi lever i ett upplevelsesamhälle där vi förväntar oss mervärden och förstärkta upplevelser i de flesta situationer. VR-tekniken tar fasta på dessa två trender i kombination. VR-glasögonen som symbol för den nya VR-tekniken och jakten på upplevelser har fått sitt genombrott i år och efterfrågan ökar. Barn som vuxen låter sig förflyttas ut ur hemmet och rakt in i den virtuella verkligheten. Årets Julklapp 2016 är VR-glasögonen.

Virtual reality beskrivs av vissa som den största tekniska utvecklingen sedan rörlig bild. Även om VR-revolutionen inte är här ännu är 2016 året då tekniken slog igenom. Året då gränsen mellan fiktion och verklighet suddas ut.

Spelvärlden är först ute och här återfinns det största utbudet just nu, följt av film. Andra möjliga och/eller framtida användningstillfällen för VR-glasögonen är exempelvis ett museibesök eller en föreläsning, underhållning med konserter och teaterföreställningar eller bara att hålla kontakten med vänner och släktingar. Men en knapptryckning kan vi förflytta oss ut ur våra hem och rakt in i spelet, filmen, konserten eller föreläsningen.

Även företag kan dra nytta av VR-tekniken. Konsumenter utrustade med VR-glasögon kan få en bättre uppfattning om nya produkter och hur de används. Inom äldrevården kan man liva upp tillvaron, stadsplanering och byggindustri med stora och kostsamma projekt kan testa sina idéer på ett verklighetstroget sätt innan de realiseras.

(Virtuell verklighet är en datateknik som replikerar en verklig eller inbillad miljö och simulerar användarens fysiska närvaro för att möjliggöra användarinteraktion. Virtuell verklighet skapar artificiella sensoriska upplevelser som kan innefatta syn, känsel, hörsel och lukt.)  

VR-glasögonen uppfyller alla tre kriterier för att bli Årets Julklapp:

VR-glasögonen är en nyhet

Virtual reality har i år fått sitt genombrott, även om vi ännu bara sett början. Till skillnad mot för tio år sedan när VR först var på tapeten finns nu tekniken tillräckligt på plats för att attrahera många konsumenter. Flera tongivande aktörer på spel- och underhållningsmarknaden släpper i år sina VR-produkter.

VR-glasögonen representerar den tid vi lever i

Vi lever i den digitala tidsåldern med ständigt ny teknik och nya produkter samtidigt som vi lever i ett upplevelsesamhälle där vi förväntar oss mervärden och förstärkta upplevelser i de flesta situationer. Inte minst vill vi ha en aktiv och innehållsrik fritid. Med VR-glasögon kan man uppleva den virtuella världen på ett helt nytt sätt. Spel och filmer lockar många, både barn och vuxna, och med detta nya verktyg fås den eftersökta upplevelsen.

Ökande efterfrågan på VR-glasögonen

VR-glasögonen finns i olika varianter, från de enklaste för bara några hundralappar där man använder mobilen och får en hyfsad VR-känsla, till de mer avancerade för femtusen och uppåt kopplade till spelkonsol och handkontroller som tar upplevelsen till helt nya nivåer. Efterfrågan har accelererat under året och en del butikshyllor gapar tomma i väntan på påfyllning. Inte minst verkar detta vara en present till hela familjen, både barn och vuxna kan delta. Marknaden är relativt ung och produkterna fortfarande ganska kostsamma. Mjukvaruaktörerna verkar också ligga lite efter i utvecklingen och försäljningen drivs än så länge främst av gamers. Efterfrågan kommer sannolikt att explodera framöver i takt med att utbudet och användningsområdena ökar.

Om Årets Julklapp

Årets Julklapp utses 2016 för 29:e gången. För att en produkt ska kunna bli utsedd till Årets Julklapp ska ett eller flera av följande kriterier uppfyllas:

  • Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året
  • Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal
  • Produkten ska representera den tid vi lever i

Nordiska museet dokumenterar sedan 2011 Årets Julklapp. HUI Research skänker varje år ett exemplar av Årets Julklapp till museets samlingar.

Genom åren har följande produkter blivit utsedda till Årets Julklapp

 

1988 Bakmaskin 2002 Kokboken
1989 Videokameran 2003 Mössan
1990 Woken 2004 Den platta tv:n
1991 CD-spelaren 2005 Ett pokerset
1992 TV-spelet 2006 Ljudboken
1993 En doft (parfym) 2007 GPS-mottagaren
1994 Mobiltelefonen 2008 En upplevelse
1995 CD-skivan 2009 Spikmattan
1996 Internetpaketet 2010 Surfplattan
1997 Det elektroniska husdjuret 2011 Den färdigpackade matkassen 
1998 Dataspelet 2012 Hörlurarna
1999 Boken 2013 Råsaftcentrifugen
2000 DVD-spelaren 2014 Aktivitetsarmbandet
2001 Verktyget 2015 Robotdammsugaren  
    2016 VR-glasögonen  

Frågor om Årets Julklapp besvaras av

Lena Larsson, VD: 08-762 72 89, lena.larsson@hui.se
Michael Cronholm, Konsultchef: 08-762 72 81, michael.cronholm@hui.se
Martin Karlsson, Senior konsult: 031- 759 50 02, martin.karlsson@hui.se 
 

Kommer du ihåg?

Navigera bland föregående års Årets julklappar genom att klicka på bilder eller år eller genom att dra i reglaget.

2016VR-glasögonen

2015Robotdammsugaren

2014Aktivitetsarmbandet

2013Råsaftcentrifug

2012Hörlurarna

2011Den färdigpackade matkassen

2010Surfplattan

2009Spikmattan

2008En upplevelse

2007GPS-mottagaren

2006Ljudboken

2005Ett pokerset

2004Den platta tv:n

2003Mössan

2002Kokboken

2001Verktyget

2000DVD-spelaren

1999Boken

1998Dataspelet

1997Det elektroniska husdjuret

1996Internetpaketet

1995CD-skivan

1994Mobiltelefonen

1993En doft (parfym)

1992TV-spelet

1991CD-spelaren

1990Woken

1989Videokameran

1988Bakmaskinen

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2004

2003

2002

2001

2000

1999

1998

1997

1996

1995

1994

1993

1992

1991

1990

1989

1988

Material för nedladdning