Årets Smultron 2017 - Grönt på grillen

 

HUI Research utser för sjätte gången Årets Smultron - en produkt, en tjänst eller ett fenomen med sommarkoppling. För de flesta svenskar är grillen synonymt med semester och långa ljusa kvällar. Längtan efter grillen är också längtan efter sommaren. Vegotrenden växer så det knakar och allt fler upptäcker att man kan bredda utbudet på grillen. Årets Smultron 2017 är därför ”Grönt på grillen”! 

För många är grillning synonymt med semester och ljusa sommarkvällar. Dagens nöjesgrillande växte sig stort under 1950-talet i takt med att bilismen bredde ut sig och vi fick en längre lagstadgad semester. Detta gjorde campingen till den tidens hetaste semestertrend och det blev helt naturligt att laga mat utomhus, gärna på grillen. Mat och dryck är sedan dess något som hör semestern till och längtan efter grillen är också längtan efter sommaren.

Traditionellt har grillen varit något av en manlig bastion, och om männen, särskilt de äldre, får välja blir det gärna rött kött på gallret. Men något håller på att förändras över det glödande kolet. När kvinnor och yngre får bestämma lägger man mer grönt på grillen. Nästan fyra av tio ungdomar i åldern 18-29 uppger att de helst grillar grönsaker framför något annat enligt YouGovs rapport ”Nordborna avstår kött och fisk av helt olika anledningar”. En annan rapport, ”Grillrapporten 2017” från ICA, visar också på ett växande intresse för att grilla grönt. 57 procent säger att de vill grilla mer grönt i år. Och inte enbart majs, paprika, lök, svamp och tomat som traditionellt grillas som tillbehör till köttet utan grönsaker och vegetariska alternativ som i sig spelar huvudrollen i maträtten.

Det växande intresset för vegetariska alternativ avspeglas också i försäljningsstatistiken. 2016 såldes det 51 procent mer frysta vegetariska produkter än 2010. Och färska vegetariska produkter som vegetarisk korv och smörgåsmat har ökat med över 2 000 procent de senaste fem åren. 

Något håller alltså på att hända med våra matvanor vilket också en av de stora dagligvarujättarna gjorde oss uppmärksamma på under 2016 med kampanjen: ”Kära köttbit, vi måste prata!”. Vegotrenden växer så det knakar och allt fler upptäcker att man kan bredda utbudet på grillen. De stora dagligvaruaktörerna och media hänger på trenden där tidningarna svämmar över av gröna tips. Vidare har det kommit en rad gröna grillböcker de senaste åren. Därför utser HUI Research ”Grönt på grillen” till Årets Smultron 2017.

-Vi har över tid noterat en förändring hos konsumenterna där till exempel intresset för krav- och ekoprodukter växer. Nu märker vi också hur efterfrågan för vegetariska alternativ ökar vilket avspeglas både i försäljningsstatistiken och på grillen, säger Carl Johansson, Senior konsult på HUI Research. 

Om Årets Smultron

HUI Research utser för sjätte gången Årets Smultron som kan vara alltifrån en produkt till en tjänst eller ett fenomen med sommarkoppling. Sedan 29 år utser vi Årets Julklapp i november varje år. Årets Smultron är besöksnäringens motsvarighet till Årets Julklapp, den har samma kriterier som Årets Julklapp, och presenteras före midsommar varje år.

För att erhålla titeln Årets Smultron ska ett eller flera av följande tre kriterier uppfyllas:

  • Årets Smultron skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse
  • Årets Smultron skall representera den tid vi lever i
  • Årets Smultron skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter

Tidigare Årets Smultron

2016 blev Takterrassen Årets Smultron eftersom intresset för takterrasser exploderade och allt fler hotell, restauranger och varuhus inredde sina tak så att människor kan träffas, äta en bit och umgås. 

2015 blev Urban odling Årets Smultron, därför att ett ökat miljömedvetande, ett fortsatt starkt hälsotänk och ett växande matintresse tar sig uttryck i att allt fler odlar något ätbart.

2014 blev Festivalpasset Årets Smultron, därför att musikens digitalisering ökat intresset för livemusik i alla generationer och fått festivalerna att göra come-back.

2013 blev Matresan Årets Smultron därför att intresset för mat, med populära teveprogram och kokböcker, var mycket stort och för att restaurangomsättningen ökade.

2012 - premiäråret - blev Glamping Årets Smultron, därför att ett slags glamorös camping i stora möblerade tält, bekväma stugor och husbilar hade ökat i popularitet.

Frågor om Årets Smultron

Carl Johansson
Senior konsult  
070-37 97 694
carl.johansson@hui.se

www.hui.se/arets-smultron

Pressbilder finns på http://www.hui.se/om-oss/press/bildbank

HUI Research AB erbjuder, genom konsult- och forskningsverksamhet, kvalificerade beslutsunderlag och rådgivning inom handel, turism, konsumtion och samhällsekonomi till näringsliv och offentlig sektor. HUI Research AB har kontor i Stockholm och Göteborg. www.hui.se.

Dela med dig: