Årets Julklapp 2014 är aktivitetsarmbandet

Årets Julklapp 2014 tar fasta på den fortsatt starka hälsotrenden som gör allt fler medvetna om sambandet mellan aktivitet och välbefinnande. Årets Julklapp är en symbol för en hälsomedveten konsument som vill dela sina aktiviteter i sociala medier.

För att erhålla titeln Årets Julklapp ska ett eller flera av följande tre kriterier uppfyllas:
√ Produkten skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året
√ Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter
√ Produkten skall representera den tid vi lever i

De senaste årens hälsotrend är fortsatt starkt och allt fler blir medvetna om problemen med fysisk ohälsa. Det är trendigt att vara aktiv och att ägna sig åt kroppsligt och mentalt välbefinnande. Sportprylar säljer som aldrig förr och tävlingar och motionslopp slår ständigt deltagarrekord. Vi använder funktionskläder och diverse tekniska hjälpmedel för att underlätta våra aktiviteter och dessa produkter driver i sig intresset för hälsa och välbefinnande. Samtidigt är vi mer uppkopplade än någonsin och delar gärna upplevelser och bilder med varandra i sociala medier.

Årets Julklapp 2014 är aktivitetsarmbandet. Aktivitetsarmbandet uppfyller alla tre kriterier för Årets Julklapp. 

Att statusuppdatera i sociala medier om sina framgångar och jämföra resultat med vänner eller andra användare är ett starkt skäl till att många fortsätter att använda aktivitetsarmbandet. Med ett aktivitetsarmband som mäter och registrerar aktiviteter får man ökad kontroll över sin hälsa, blir sporrad att nå sina mål och kan dela med sig av resultat och framgångar i sociala medier.  

Hälsotrenden är fortsatt stark och det är trendigt att vara aktiv, säger Lena Larsson, VD på HUI Research. Aktivitetsarmbandet uppmuntrar till vardagsmotion och är en livsstilsprodukt för teknikintresserade träningsentusiaster.

Prognosen för julmånaden decembers försäljning är en omsättning på 68 miljarder kronor, vilket innebär en ökning med 2,5 procent jämfört med december 2013.

För mer information

Lena Larsson, VD HUI Research AB: 08-762 72 89, lena.larsson@hui.se
Carin Blom, Konsult HUI Research AB: 08-762 72 99 carin.blom@hui.se
Elin Gabrielsson, Konsult HUI Research AB: 08-762 72 95, elin.gabrielsson@hui.se
Fredrik Kolterjahn, Försäljningschef HUI Research AB: 08-762 72 93, fredrik.kolterjahn@hui.se

Pressbilder finns på http://www.hui.se/om-oss/press/bildbank

HUI Research AB erbjuder, genom konsult- och forskningsverksamhet, kvalificerade beslutsunderlag och rådgivning inom handel, turism, konsumtion och samhällsekonomi till näringsliv och offentlig sektor. HUI Research AB har kontor i Stockholm och Göteborg. www.hui.se.
 

Dela med dig: