Tillväxttakten slår rekord för svensk e-handel

Den svenska e-handeln ökar explosionsartat. Årets första kvartal står för den största ökningen procentuellt sett sedan motsvarande kvartal 2007, med en tillväxt på hela 18 procent. När fler svenskar handlar på nätet ökar också kraven på snabbare leveranser och ökad valfrihet om hur varorna ska levereras. Det framgår av e-barometern för första kvartalet 2013 som ges ut av HUI Research tillsammans med Posten och Svensk Distanshandel.

Den kraftiga tillväxttakten för svensk e-handel som uppmättes under fjärde kvartalet 2012 håller i sig. För första kvartalet 2013 hamnar tillväxten på hela 18 procent. Tillväxttakten är den högsta för motsvarande kvartal sedan 2007. E-handeln växer i alla branscher, kläder och skor har ökat med 12 procent, sport och fritid ökar kraftfullt med 32 procent och heminredning och möbler med 26 procent. Kvartalets stora raket är hemelektronik som ökat med 20 procent jämfört med 13 procent under första kvartalet 2012. Detta under en period då hemelektronik i sin helhet minskade sin omsättning med 5,5 procent.

För att läsa hela rapporten

Läs mer om e-handelns utveckling i e-barometern för Q1 2013.

Dela med dig: