E-handeln växte med 13 procent under det andra kvartalet

E-barometern

E-handeln växte med 13 procent under årets andra kvartal och når ut till allt bredare konsumentgrupper. På månadsbasis e-handlade sju av tio svenskar under andra kvartalet 2019 och hälften av dem gjorde det i mobilen. Det visar den senaste upplagan av E-barometern, en publikation som ges ut av PostNord, i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel.

I E-barometern Q2, som fördjupar sig i såväl leveranser och returer som i betalningar och checkout, framkommer bland annat att andelen konsumenter som tycker att det är viktigt med fria returer har sjunkit från 86 till 79 procent sedan förra året. E-handlarnas önskan om att minska andelen ordrar med låga snittköp bidrar, men en annan viktig orsak är sannolikt det ökade hållbarhetsfokuset, som problematiserar rimligheten i fri frakt och fria returer.

Rapporten i sin helhet kan laddas ner från PostNords hemsida.
 

Dela med dig: