Fortsatt stark tillväxt på nätet – e-handeln ökade med 15 procent under tredje kvartalet

e-barometern

E-handeln fortsatte att utvecklas starkt under det tredje kvartalet. Tillväxten uppgick till 15 procent, och även detta kvartal uppvisade de mogna branscherna god tillväxt. Starkast växer dock heminredning och leksaker, det visar E-barometern för Q3 2018 som görs av PostNord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel.

E-handelns starka utveckling fortsatte alltså under det tredje kvartalet. Störst tillväxt hade möbler och heminredning samt barnprodukter och leksaker, som båda ökade med 20 procent under kvartalet. Inom barnprodukter och leksaker satsas det mycket på automation och effektivitet, vilket gör att de kan hantera större volymer snabbare. Inom möbler och heminredning är det främst heminredning som driver på tillväxten, men de stora kedjorna i Sverige satsar allt mer på sina digitala kanaler, vilket också påverkar.

Liksom förra kvartalet uppvisade även de mognare branscherna god tillväxt. Modehandeln har haft det tufft totalt sett, men på nätet har många aktörer sett sina e-handelssatsningar ta fart. Även elektronikhandeln gynnades under kvartalet och kan se fram emot Black Friday i november. Bland de e-handelsbranscher som hade det tufft under kvartalet var det framförallt bygghandeln som utmärkte sig. En väldigt varm sommar påverkade givetvis försäljningen, men även osäkerhet på bostadsmarknad och kommande räntehöjningar kan ha påverkat.

Den ackumulerade utvecklingen för e-handeln under 2018 ligger kvar på 15 procent. Detta innebär att vi går mot en helårstillväxt om cirka 10 miljarder kronor, om inget oförutsett händer under fjärde kvartalet. Det skulle innebära att e-handeln kommer att omsätta cirka 77 miljarder kronor under året.

Ladda ner hela E-barometern Q3 2018 här.

 

Dela med dig: