Ny årsrapport över e-handelns utveckling 2012 är publicerad

Svensk e-handel upplevde under 2012 den största tillväxten sedan 2008. Tillväxten för helåret hamnade på 14 procent, vilket innebär en total omsättning på 31,6 miljarder kronor. Extra anmärkningsvärt är att utvecklingen för e-handel är så stark under en period då svensk detaljhandel i övrigt har haft det tufft.

Att handla på nätet har idag blivit en naturlig del av vår vardag. Enligt e-barometern ökade e-handeln under 2012 med 14 procent. Därmed fortsätter e-handeln att ta andelar av den totala detaljhandelsmarknaden vars tillväxt endast låg på 2,1 procent under fjolåret. Nio av tio svenskar har någon gång handlat på nätet och nästan tre av tio e-handlar varje månad. Det svenskarna helst köper via nätet är fortfarande hemelektronik och kläder, men fler och fler vågar sig även på att beställa hem mer skrymmande produkter som möbler och sportartiklar. Sport/fritid och heminredning/möbler är också de snabbast växande branscherna, en utveckling som spås fortsätta under 2013.

Fortfarande sköts de flesta e-handelsköpen från datorer, men mobilen och surfplattan tar allt större plats – nästan var femte konsument har under 2012 använt sig av sin smartphone eller surfplatta för att genomföra ett köp på nätet. Samtidigt har bara var tionde konsument gjort sitt senaste köp via en mobil enhet.

För att läsa hela rapporten:

http://www.hui.se/statistik-rapporter/index-och-barometrar/e-barometern

Dela med dig: