E-handeln fortsätter att gasa - och AI kommer att påverka utvecklingen framöver

Under andra kvartalet 2018 ökade e-handeln i Sverige med 14 procent, jämfört med samma period i fjol. Det är något lägre tillväxt än under första kvartalet, men fortfarande en hög tillväxt och det är livsmedelsbranschen som just nu driver på. Det framgår av E-barometern för 2018 års andra kvartal som PostNord ger ut i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel.

E-handeln i Sverige ökade med 14 procent under det andra kvartalet 2018. Starkast tillväxt visade livsmedelsbranschen med 28 procent. Prognosen är att livsmedelshandeln på nätet kommer att omsätta 5,7 miljarder kronor 2018, vilket innebär 1,9 procent av den totala livsmedelshandelns omsättning. Marknaden totalt sett omsätter cirka 300 miljarder kronor, vilket innebär att det finns stor potential och utrymme att växa på nätet. 

Andra branscher som växte starkt under andra kvartalet var möbel- och heminredningsbranschen samt sporthandeln. De växte med 23 respektive 20 procent. De stora möbel- och inredningskedjorna i Sverige satsar allt mer på onlineförsäljning och på omnikanallösningar, men fortfarande är andelen ganska liten på nätet - endast 5 procent av all försäljning som sker online.

Ett nytt tema i rapporten handlar om hur Artificiell Intelligens (AI) påverkar detaljhandeln. Än har vi bara sett början på denna spännande utveckling. När vi pratar om AI i handeln idag så handlar det egentligen om machine learning. Det är tydligt att många företag vill och behöver jobba mer med datainsikter för att skapa en bättre köpupplevelse för konsumenterna. Faktum är att ungefär hälften av företagen använder machine learning för att förbättra konsumentens köpupplevelse. Det vanligaste användningsområdet är att utforma individanpassade rekommendationer (15 %), att individanpassa sajten (8 %), samt att optimera och förutse konsumentens beställningar (6 %). AI kan användas för marknadsföring och analys, men även i logistik, exempelvis precision vid leveransen.

Bland svenska konsumenter är det ganska nytt med AI i vardagen. Nästan varannan svensk har tillgång till en digital assistent, främst via sina mobiler, men hälften har aldrig använt assistenten. Idag nyttjas de främst till vardagssökningar som faktauppgifter, väder och vägbeskrivningar. Bara 1 procent använder sina assistenter för att e-handla, men detta kommer givetvis att förändras när allt fler svenska detaljister hoppar på röststyrning och i takt med att svenska konsumenter börjar använda assistenterna naturligt i vardagen.

Ett annat tema i denna kvartalsrapport är konsumentdriven logistik. Hela 85 procent av de som handlar på nätet vill kunna välja leveranssätt. Långt ifrån alla får möjlighet att välja leveranssätt, vilket gör att ungefär tre av tio personer avbryter sitt köp på grund av bristfälliga leveransalternativ.

E-barometern Q2 2018 i sammanfattning:

  • E-handeln ökade med 14 procent under andra kvartalet 2018.
  • De mest e-handlade varorna under perioden var kläder och skor (42 procent av konsumenterna e-handlade mode i snitt per månad under Q2), skönhet och hälsoprodukter (31 procent) samt mediaprodukter (24 procent).
  • Prognosen för helåret 2018 är en tillväxt om 15 procent, vilket skulle betyda att e-handeln i Sverige skulle omsätta 77 miljarder kronor.
  • Konsumenterna förväntar sig allt snabbare leveranser. Nästan sex av tio konsumenter vill ha sina leveranser inom två dagar.
  • 85 procent av e-handelskonsumenter tycker att det är viktigt att få välja leveranssätt.
  • 4 av 10 konsumenter får inte välja leveranssätt.
  • 3 av 10 konsumenter har avstått från att e-handla en vara för att de inte fick välja leveranssätt.

Ladda ner hela rapporten E-barometern Q2 2018 här.

Om e-barometern: Postnord följer i samband med HUI Research och Svensk Digital Handel den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på en konsument- och en företagsundersökning. 

Dela med dig: