På väg mot en hållbar och global e-handel?

E-barometern

E-handelsåret 2019 började starkt med en total tillväxt på 15 procent. Det visar E-barometern för första kvartalet, en publikation som ges ut av PostNord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel.

Rapporten kikar närmare på ett tema som engagerar svenska konsumenter alltmer: hållbarhet. Bland annat visar rapporten hur både konsumenter och e-handlare ser på hållbara fraktalternativ och emballage. Rapporten erbjuder även siffror på hur e-handeln över nationsgränserna utvecklas, där alltfler konsumenter väljer att nätshoppa i inhemska webbutiker.

Några insikter från E-barometern Q1:

  • E-handeln ökade med 15 procent under första kvartalet 2019. 

  • Hälften av e-handelsköp under första kvartalet utfördes via mobiltelefonen.

  • E-handeln av dagligvaror fortsätter att öka kraftigt i tillväxt med 19 procent.

  • Tre av fyra konsumenter gör medvetna val när de e-handlar och är beredda att betala mer för miljövänligare leveransalternativ.

  • Konsumenter väljer i högre utsträckning att e-handla från inhemska webbutiker.

  • Kina som e-handelsland minskar i popularitet hos svenska konsumenter, vilket kan bero på skärpta momsregler och hanteringsavgift, men också på att prisbild blivit mindre intressant och hållbarhet viktigare

Rapporten kan laddas ner från PostNords hemsida.

 

Dela med dig: