Tillväxt i byggmaterialhandeln trots snöoväder och kyla

Bygg- och järnindex från branschorganisationen Byggmaterialhandlarna visar att försäljningen mätt på jämförbara enheter och i löpande priser ökade med 2,7 procent i februari.

Efter en stark start på året för byggmaterialhandeln saktade försäljningstillväxten in i februari. Branschens försäljning ökade med 2,7 procent mätt på jämförbara butiksenheter och i löpande priser. Februari i år innehöll lika många försäljningsdagar som februari i fjol, vilket betyder att ingen kalendereffekt har påverkat utfallet. Den sammanlagda försäljningstillväxten för årets två första månader landade på 6,9 procent.

Kommentar från Byggmaterialhandlarna

– Det var starkt av byggmaterialhandeln att växa under februari då stora delar av Sverige förvandlades till ett ordentligt vinterlandskap, säger Monica Björk, VD för Byggmaterialhandlarna.

 – Tillväxten för årets två första månader landade på 6,9 procent, vilket är en bra start på året. Nu riktar vi in oss på vårsäsongen som är årets riktiga startskott för byggmaterialhandeln, fortsätter Monica Björk.

 För ytterligare kommentarer kontakta:

Monica Björk, VD på Byggmaterialhandlarna
Telefon: 08-762 76 57
E-post: monica.bjork@byggmaterialhandlarna.se

För statistikfrågor kontakta:

Andreas Svensson, Senior konsult på HUI Research
Telefon: 070-51 07 737
E-post:
andreas.svensson@hui.se

Nästa publiceringstillfälle:

Försäljningsuppgifter avseende mars 2018 beräknas bli publicerade den 24 april klockan 08:00.

Fakta om Bygg- och järnindex:

HUI Research mäter månadsvis försäljningen i byggmaterialhandeln på uppdrag av branschorganisationen Byggmaterialhandlarna. Bygg- och järnindex presenteras normalt 22-27 dagar efter aktuell försäljningsmånad. Bygg- och järnindex baseras på försäljningsuppgifter från Bauhaus, Beijer Byggmaterial, Bygma, Derome, Karl Hedin, K-Rauta, Optimera, Woody Bygghandel och XL-BYGG. Företagen omsätter tillsammans cirka 43,6 miljarder kronor årligen (inklusive moms).

Dela med dig: