Kommande event

Vad händer när Amazon kommer?

Välkommen på frukostseminarium:

 
Digitalisering och e-handel har snabbt förändrat förutsättningarna för den svenska handeln och på bara några år har tillväxten i handeln flyttats från butiksledet till nätet. En annan förändring digitaliseringen bidrar med är en internationalisering av handeln med en helt ny konkurrens som följd. Världens högst värderade företag, Amazon, har förändrat de marknader man slagit sig in på och ryktet om en fullskalig etablering i Sverige har florerat under det senaste året.

Handeln som tillväxtmotor - Stockholm

 – Vilka regionala spridningseffekter har en ökad handel?

Näringspolitiken i Europa riktas idag främst mot tillverkningsindustrin, och även i den vetenskapliga litteraturen är det vanligt att beslutsfattarna rekommenderas att stödja tillverkningsföretag snarare än företag i andra branscher. Stöden motiveras ofta med att investeringar i tillverkningsindustrin är förknippade med positiva överspillningseffekter till andra företag inom regionen, medan detta inte i lika hög utsträckning skulle varit fallet om stödet istället hade givits till andra branscher som exempelvis handeln.

En ’grönare’ handel? - Stockholm

KRAV-certifiering och dess inverkan på livsmedelsbutiken

Att ha en hållbar organisation är viktigt och kan vara avgörande för att nå lönsamhet för företagen då frågor om hållbarhet och miljö blir allt viktigare för dagens konsumenter. Företagen arbetar också mer aktivt med dessa frågor än någonsin tidigare. Detta syns bland annat på företagens intensifierade arbete med butikscertifiering.