Social shopping på Facebook – ny konsumtion i en kollaborativ ekonomi

En av de mest oväntade och snabbast växande konsumtionsrelaterade verksamheterna just nu är shoppinggrupper på Facebook. Dessa grupper bygger på tillit snarare än konkurrens mellan aktörerna, vilket i längden kan resultera i genomgripande förändringar av konsumtionsmönster i samhället.

HUI Research och Handelsrådet bjuder in till frukostseminarium den 12 maj i Stockholm. Hanna Wittrock, Lunds universitet, och Stina Barkow, Creative director på Ibeyostudio, berättar om den kollaborativa ekonomin på Facebook och hur denna i grunden påverkar vårt sätt att konsumera.

Shopping på Facebook är en av de mest populära webbaserade konsumtionsföreteelserna just nu och handlar inte bara om renodlad kommers utan även om en strävan efter fördjupad kunskap, gemenskap och pålitliga sociala relationer. En förklaring till detta är att shoppingen på Facebook kan inlemmas i en ännu större trend, nämligen den så kallade kollaborativa ekonomin. Termen bygger på att aktörer ingår nätverk med varandra, normalt sett via nätet, för att erbjuda och ta del av olika tjänster. Facebookgrupperna har olika inriktningar såsom lyx, retro, barnkläder eller heminredning och kan ha många tusen medlemmar. Ett exempel är ”Lyxloppis” som i maj 2014, efter att ha existerat i ett fåtal månader, hade 7 517 medlemmar.  I mars 2017 hade antalet vuxit till 50 150.

Hanna Wittrock är socialantropolog, lärare i modevetenskap och affilierad forskare vid Centrum för Handelsforskning vid Lunds universitet. Stina Barkow är Creative director på Ibeyostudio, en kommunikationsbyrå som huvudsakligen har livsstils- och modevarumärken som kunder, exempelvis Puma, &Other Stories, Monki, Bibliotekstan och hotellen At Six och Hobo.

Tid och plats:

Fredagen den 12 maj kl. 07:30-09:00 (en lättare frukost serveras från kl. 07:30, seminariet börjar kl. 08:00).
Regeringsgatan 60 (Svensk Handels Hus), Stockholm.

Seminariet är kostnadsfritt, men anmälan är bindande och ej avbokad plats debiteras med 450 kronor (exklusive moms). Observera att antalet platser är begränsat. Anmäl dig senast den 10 maj.

Anmälan sker till:

maria.jonsson@hui.se

Frågor om seminariet besvaras av:

Johan Larsson, HUI Research
08-762 72 87

Jenny Dahlerus, Handelsrådet
010-471 86 29

Välkommen!

Dela med dig: